آموزش جدول تناوبی با استفاده از کارتهای ویژه برای هر عنصر
 
شیمی2
 
 

بخش مهمی از شیمی دوم دبیرستان جدول تناوبی و مهارت کافی بر روی جدول است . فهم مفهوم تناوب پیشگویی خواص عنصر از روی جدول تناوبی برای دانش آموزان مشکل است لذا فعالیت زیر به یادگیری مفهوم تناوب کمک می کند و علاقه مندی آنها را برای طبقه بندی عنصرها افزایش می دهد .

در این روش دانش آموزان از جلسه قبل موظف می شوند که هر کدام نام یک عنصر را انتخاب کرده و بر روی کارتهایی با سایز یکسان آرایش الکترونی و شماره الکترون ظرفیتی و شماره لایه آخر را بنویسند و در پشت کارت نیز اطلاعاتی درباره آن عنصر از قبیل فلز و نا فلز بودن و الکترونگاتیو و شعاع اتمی و ... را با استفاده از جدول 3-A در جلد سوم کتاب شیمی عمومی با نگرش کاربردی را جمع آوری کرده و بنویسند . می توان به آنها گفت اگر آرایش الکترونی عنصر آنها به s ختم می شود از کارت قرمز رنگ و اگر به p یاd  ختم می شود از کارت با رنگ آبی و زرد استفاده کنند . 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     در سر کلاس با کشیدن یک جدول 4 ردیفی و 18 ستونی دانش آموزان باید ، عنصرهایشان را در این جدول قرار دهند با آنها گفته می شود که تعداد الکترونهای ظرفیتی شماره ستون و تعداد لایه ها را یا شماره آخرین لایه ردیف عنصر را مشخص می کند .آنها یکی یکی پای تخته ها می آیند تا جای عنصرشان را در جدول بیابند و آن را در همان مکان قرار دهند . البته در این روش برای چیدن جدول دانش آموزان اشتباهاتی انجام می دهند مثلا  Al 13  در گروه سوم قرار می دهند که با استفاده از رنگها ( آرایش الکترونی و کوه آفبا ) آنها به ترتیب اصلی جدول هدایت می شوند .

پس از اتمام تنظیم جدول آنها به راحتی در گروههای خود به این سئوالات پاسخ می دهند .

1-عناصر جدول به چند دسته کلی تقسیم می شوند ؟ ( از روی رنگ کارتها مشخص است )

2-چرا عناصر گروه ( s ) 2 گروه و عناصر گروه ( p ) 6 گروه و عناصر گروه ( d ) 10 گروه دارند .

3-چرا عناصر دسته d از دوره چهارم جدول شروع می شوند ؟

4-تعداد عنصر هر ردیف را چگونه توجیه می کنید . ( از کوه آنها استفاده کنید )

5-عناصر موجود در یک دوره چه ویژگی مشترکی دارند ؟

6-عناصر موجود در یک گروه چه ویژگی مشترکی دارند ؟

7-تعداد عناصر دوره 5 و 6 جدول با استفاده از کوه آفبا پیشگویی کنید .

8-آیا می توان میان آرایش الکترونی و جایگاه عناصر در جدول رابطه پیدا کرد ؟

حال می توان کارت ها را از پشت در جدول قرار داد و درباره رابطه میان آرایش الکترونی و خواص شیمیایی بحث کرد. حتی از این کارتها می توان برای بیان تغییرات شعاع و الکترونگاتیو در یک جدول استفاده کرد .

لازم به ذکر است که آموزش این مفاهیم در کتاب شیمی ( 2 ) بصورت فکر کنید جالبی مطرح شده است . اما اجرای این فکر کنید اصولا به منزل موکول می شود لذا تعدادی از دانش آموزان آن را انجام می دهند و تعدادی دیگر از دانش آموزان از روی آنها کپی می کنند و یا به کتاب های کمک درسی رجوع می کنند . لذا بطور واقعی فکر و ذهن خود را درگیر یادگیری نمی کنند . اگر هم قرار شود فکر کنید در سر کلاس اجرا شود بسیار وقت گیرتر و طولانی تر از این روش است . لذا اجرای چنین فعالیتهایی در کلاس به علت اشتراک همه جانبه دانش آموزان در فرآیند یادگیری ، کلاس فعال و با نشاطی را فراهم می کند . علاوه بر آن در این روش از هوش حرکتی ، بصری ، ریاضی ، استنباطی و برون مشارکتی دانش آموزان استفاده می شود لذا می توان گفت همه دانش آموزان کلاس در یادگیری و آموزش از این طریق فعال هستند .




درباره وبلاگ

هدف این وبلاگ درک و انجام آزمایشات کتاب شیمی2 بوده است ما سعی کردیم که مطالب کتاب را باز کرده و درک آن را آسان تر کنیم .و با برگذاری آزمون های آنلاین به نمرات دانش اموزان ضعیف کمک کنیم و نقطه ضعف هایشان را در این ازمون ها بگیرند. باید از استادمان آقای تمدنی تشکر کنیم که مشوق اصلی ما در تهیه این وبلاگ است.
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شیمی2 و آدرس chem2.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 13
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 15
بازدید ماه : 91
بازدید کل : 142039
تعداد مطالب : 51
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازشیمی2شیمی2

بزرگترین سایت شیمی

تبادل لینک و نمایش پیج رنک